مرکز آموزشی درمانی کودکان حضرت امام حسین (ع) فعالیت رسمی خود را از سال ۱۳۹۱ آغاز کرد. در نیمه دوم همان سال، واحد کتابخانه این مرکز در مساحتی بالغ بر ۳۵ مترمربع در طبقه اول ساختمان افتتاح گردید. این کتابخانه بهعنوان یکی از زیرساختهای مهم علمی و پژوهشی مرکز، نقش بسزایی در ارتقای کیفیت آموزشی و پژوهشی ایفا کرده است.
اولین کتابدار کتابخانه، خانم نفیسه سینایپور فرد، با تلاشهای بیوقفه خود و همکاری ارزشمند ریاست محترم مرکز و اساتید پیشکسوت اطفال، موفق به جمعآوری مجموعهای از منابع فارسی و لاتین شدند که بیشتر این منابع از طریق اهدا گردآوری شدهاند.
در سال ۱۳۹۵، کتابخانه مجهز به نرمافزار پارس آذرخش شد که بهطور قابل توجهی خدمات کتابخانه را مدرنتر و دسترسی به منابع را برای کاربران تسهیل کرد. همچنین در راستای توسعه خدمات کتابخانه و پاسخگویی به نیازهای متنوع کاربران، فعالیتهایی همچون کتابداری بالینی در این مرکز راهاندازی شد.
طی سالهای اخیر، حیطه خدمات کتابخانه نیز گسترش یافته و شامل ارائه آموزشهای تخصصی در زمینه جستجوی منابع علمی، استفاده از پایگاههای اطلاعاتی بینالمللی، و مشاوره پژوهشی برای دانشجویان و پژوهشگران شده است. رشد چشمگیری در تعداد و کیفیت منابع، بهویژه منابع لاتین از جدیدترین رفرنسهای تخصصی، نیز مشاهده شده است.
از آذرماه سال 1403 نیز خانم فاطمه رضایی به عنوان مسئول کتابخانه فعالیت خود را در این مرکز آغاز کردند.
امکانات و بخشهای مختلف کتابخانه
کتابخانه مرکز آموزشی درمانی کودکان امام حسین (ع) شامل بخشهای متنوع و تجهیزات پیشرفتهای است که محیطی مناسب برای مطالعه و پژوهش فراهم میآورد:
سالن مطالعه عمومی: فضایی آرام برای استفاده تمامی کاربران.
بخش اختصاصی برای اساتید: فضایی جداگانه و مجهز به سیستمهای کامپیوتری ویژه اعضای هیئتعلمی.
سه سیستم کامپیوتری عمومی: برای دسترسی کاربران به منابع دیجیتال و پایگاههای اطلاعاتی آنلاین.
مجموعه منابع غنی: شامل ۷۳۱ منبع فارسی، ۲۱۸ منبع لاتین و حدود ۳۰ منبع دیداری-شنیداری که بهطور مستمر بهروزرسانی میشوند.
کتب مرجع و تخصصی: برای پاسخگویی به نیازهای علمی و پژوهشی کاربران.
کتب رمان و عمومی: بهمنظور ترویج فرهنگ مطالعه و ایجاد تعادل میان نیازهای علمی و تفریحی.
این کتابخانه با هدف تأمین نیازهای اطلاعاتی و پژوهشی کاربران و با بهرهگیری از تجهیزات و منابع روزآمد، نقشی کلیدی در ارتقای سطح علمی و حرفهای جامعه درمانی و پژوهشی ایفا میکند.