رفتن به محتوای اصلی
x

امکانات کتابخانه در حوزه دیجیتال و هوشمندسازی

 

یکی از اولویتهای کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ارائه خدمات دیجیتال به اعضای هیأت علمی، دانشجویان و پژوهشگران می باشد. برخی از امکانات در نظر گرفته شده جهت ارائه خدمات غیرحضوری به کاربران شامل موارد زیر می باشد: 

1- استقرار زیرساخت استفاده از تجهیزات RFID در کتابخانه : 

با توجه به نیاز کتابخانه های دانشگاه به استفاده از تکنولوژی RFID در ارائه خدمات گردش منابع کتابخانه ای و امانت، بخشی از زیرساخت مورد نیاز به این منظور پیش بینی شده است. در این راستا تمامی کارتهای دانشجویی دارای تگ RFID بوده و همچنین با توجه به پیش بینی های انجام شده، امکان استفاده از RFID در بخش امانت کتابخانه های دانشگاه از طریق آخرین ویرایش نرم افزار جامع کتابخانه ای تأمین و در دسترس قرار گرفته است. 

2- ارائه خدمات از طریق ایستگاههای کاری جستجوی برخط:

با توجه به نیاز کاربران به انجام جستجو در بین منابع اطلاعاتی موجود در کتابخانه های دانشگاه ، در کلیه کتابخانه های دانشکده ای، بیمارستانی و … دانشگاه، ایستگاه‌های کاری بمنظور انجام جستجوی برخط توسط کاربران راه اندازی شده است. کاربران از طریق این ایستگاههای کاری قادر خواهند بود به جستجوی آنلاین اطلاعات منابع چاپی موجود در کتابخانه ها (اعم از کتب فارسی و لاتین، پایان نامه ها در نرم افزار جامع کتابخانه ای بپردازند. برای جستجو در اطلاعات منابع چاپی موجود در کتابخانه های دانشگاه اینجا را کلیک کنید. 

 

 

علاوه بر این در کتابخانه های دانشگاه ایستگاههای کاری با هدف دسترسی کاربران به منابع دیجیتال و پایگاههای اطلاعاتی دانشگاه نیز وجود دارد. در این ایستگاههای کاری کاربران می توانند در زمان حضور خود در کتابخانه در بین منابع الکترونیکی دانشگاه جستجو انجام داده و اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت نمایند. لیست منابع الکترونیکی و پایگاههای اطلاعاتی دانشگاه از طریق وب سایت کتابخانه دیجیتال دانشگاه قابل مشاهده است. 

3- خدمات مرجع مجازی (دیجیتالی): 

یکی از خدمات قابل ارائه در سطح کتابخانه مرکزی و کتابخانه های دانشگاه، ارائه خدمات مرجع غیرحضوری در قالب مرجع دیجیتالی است که با هدف رفع محدودیتهای مراجعه حضوری کاربران به کتابخانه ها خصوصا کتابخانه هایی که در سایر نقاط خارج از پردیس دانشگاه قرار دارند پیش بینی شده است. کاربران با استفاده از خدمات مرجع دیجیتالی قادر خواهند بود که سوالات خود در زمینه منابع اطلاعاتی را از طریق یکی از روشهای زیر با کتابخانه ها مطرح نمایند: 

  • مکاتبه با کتابخانه از طریق ارسال پست الکترونیکی

    • کاربران می توانند سوالات خود در مورد منابع اطلاعاتی را به آدرس ایمیل centlib@mui.ac.ir ارسال نمایند.

  • ارسال پیام از طریق شبکه های اجتماعی 

    • کاربران می توانند با عضویت در کانال اطلاع رسانی اخبار کتابخانه های دانشگاه ، از طریق لینک ارتباط با ادمین سوالات خود را با مسئول مربوطه مطرح نمایند. برای عضویت در کانال مذکور اینجا را کلیک نمائید. 

  • درخواست دریافت راهنمایی از طریق فرم از کتابدار بپرس 

    • علاوه بر روشهای فوق امکان ارسال سوالات مرجع توسط کاربران از طریق بخش "از کتابدار بپرس" نیز وجود دارد. برای دریافت خدمات مرجع از این طریق کافی است اعضای کتابخانه ها با وارد نمودن مشخصات کاربری خود، وارد بخش "از کتابدار بپرس" شده و سوالات خود را ارسال نمایند تا ظرف 24 ساعت توسط کتابدار مرجع به سوال پاسخ داده شود. 

    • استفاده از میز مشاوره آنلاین پژوهشی یکی دیگر از روشهای برگزاری جلسات مجازی آنلاین بین کاربران کتابخانه و کتابدار مشاور پژوهشی است که از این طریق به سوالات مورد نظر کاربران در زمینه روش گردآوری منابع، تدوین گزارش ، انتخاب مجله، شاخص های علم سنجی و استراتژی جستجوی اطلاعات و … توسط کتابدار پاسخ داده می شود. برای استفاده از این خدمت اینجا را کلیک نمایید. 

4- کتب دیجیتالی 

با توجه به محدودیت دسترسی به کتب چاپی و اهمیت به روز بودن منابع حوزه پرشکی، برخی از منابع رفرنس و کتب لاتین مورد نیاز کاربران که تعداد نسخ چاپی محدودی از آنها در کتابخانه های دانشگاه موجود است در قالب فایل الکترونیکی تأمین شده و در دسترس قرار دارند. در حال حاضر مجموعه کتب دیجیتال کتابخانه های دانشگاه از دو روش قابل مشاهده است: 


کتب الکترونیک موجود در نرم افزار جامع کتابخانه ای آذرسا : این منابع شامل نسخه pdf کتاب های چاپی موجود در مخزن کتابخانه های دانشگاه است که بمنظور تسهیل دسترسی کاربران در این نرم افزار بارگذاری شده و اعضای کتابخانه ها می توانند در صورت نیاز آنها را از طریق این لینک مشاهده و دانلود نمایند.

 

  • کتب الکترونیک فاقد نسخه چاپی: این منابع نسخه pdf کتب درسی و رفرنسهای مورد نیاز کاربران کتابخانه های دانشگاه هستند که لزوما با نسخه چاپی همراه نیستند. این منابع از طریق سامانه کتب دیجیتال کتابخانه های دانشگاه در دسترس قرار گرفته اند. امکان جستجو در اطلاعات این منابع و همچنین دریافت متن کامل آنها از طریق سامانه کتب دیجیتال  برای کاربران داخل دانشگاه امکان پذیر است.

 

5- بهره گیری از جدیدترین ویرایش نرم افزار جامع کتابخانه ای:

کتابخانه های دانشگاه در سال 1403 به جدیدترین ویرایش نرم افزار جامع کتابخانه ای آذرسا مجهز شده اند و با استفاده از این نرم افزار به ارائه خدمات دیجیتالی در سطح دانشگاه می پردازند. کاربران می توانند از طریق این نرم افزار علاوه بر جستجوی منابع کتابخانه ها، به منابع دیجیتال موجود در کتابخانه ها شامل کتب الکترونیکی و پایان نامه های دانشگاه نیز دسترسی یافته و همچنین از امکانات شخصی سازی محیط کاربری استفاده نمایند. علاوه بر این موارد کتابخانه از طریق این نرم افزار به تعامل با کاربران در زمینه صدور پیامهای مربوط به دیرکرد منابع و یا تسویه حساب جرائم دیرکرد خواهند پرداخت. 

 

6- مجموعه سازی منابع کتابخانه دیجیتال:

بمنظور پاسخگویی بهتر به نیاز کاربران کتابخانه ها جهت دسترسی به منابع دیجیتال، کتابخانه های دانشگاه هر ساله نسبت به نیازسنجی از دانشکده ها و گروه های آموزشی با هدف شناسایی منابع مورد نیاز کاربران می پردازند. منابعی که بر اساس نیازسنجی تامین می شوند در سامانه کتب دیجیتال بر اساس نام دانشکده ها یا بیمارستانهای مربوطه نیز دسته بندی می شوند. جهت مشاهده این دسته بندی ها در سامانه کتب دیجیتال دانشگاه  اینجا را ببینید. 

7- تسهیل دسترسی سریع به منابع دیجیتال تمام متن و منابع چند رسانه ای:


بمنظور دسترسی سریع به منابع دیجیتال و محتوای پایگاههای اطلاعاتی از داخل و خارج دانشگاه، کلیه اعضای محترم هیات علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه دارای اکانت وی پی ان هستند. با استفاده از این امکان اعضای کتابخانه ها می توانند در هر زمان و هر مکان با اتصال به شبکه داخلی دانشگاه از منابع اطلاعاتی الکترونیکی دانشگاه استفاده نمایند. 

 

همچنین در طراحی صفحات وب مربوط به کتابخانه های دانشگاه سعی شده است که دسترسی راحت و سریع به منابع و امکانات کتابخانه ها برقرار شود. کلیه منابع اطلاعاتی الکترونیکی و دیجیتال دانشگاه در وب سایت کتابخانه دیجیتال در دسترس اعضای کتابخانه ها قرار دارند. در وب سایت مذکور کلیه پایگاههای اطلاعاتی و منابع الکترونیکی بر اساس نوع محتوا، ترتیب الفبایی، هزینه دسترسی به منابع،       داخلی و خارجی، و پایگاههای استنادی دسته بندی شده اند. علاوه بر این لوگوی همه پایگاههای اطلاعاتی ، لینک دسترسی به آنها و لینک مشاهده 

راهنمای آموزشی هر پایگاه در صفحه اصلی کتابخانه دیجیتال قرار داده شده است. 


 

8- منابع آموزشی تخصصی برای خودیادگیری و خود آموزی کاربران:

با توجه به اینکه یکی از اهداف کتابخانه های دانشگاه آموزش کاربران کتابخانه ها و کمک به افزایش مهارتهای سواد اطلاعاتی در سطح استفاده کنندگان از کتابخانه های دانشگاه است، امور کتابخانه های دانشگاه با ایجاد کارگروه تولید محتوا اقدام به نیازسنجی و تولید راهنماهای آموزشی جهت توانمندسازی کاربران کتابخانه ها نموده است. راهنماهای آموزشی مربوط به پایگاههای اطلاعاتی که یکی از عمده ترین منابع راهنمای تولید شده هستند در کنار لوگو و لینک هر پایگاه اطلاعاتی قابل مشاهده و دسترس هستند.


 

علاوه بر این راهنماهای آموزشی کتابخانه از طریق منو "محتواهای آموزشی" در صفحه اصلی وب سایت کتابخانه دیجیتال و نیز کتابخانه مرکزی قابل مشاهده و استفاده هستند. 


 


 

علاوه بر این محتواهای آموزشی تولید شده از طریق بستر اینترنت و پلتفرم آپارات از طریق کانال اطلاع رسانی مدرس (توانمندسازی پژوهشی و فناوری علوم پزشکی اصفهان) بصورت عمومی منتشر می شوند. 

همچنین محتواهای متنی و چندرسانه ای از طریق کانال اطلاع رسانی اخبار کتابخانه های دانشگاه منتشر می شوند. 

9- پاسخگویی سریع به سوالات استفاده کنندگان: 

یکی از اهداف تعیین شده برای خدمات ارائه شده در کتابخانه های دانشگاه پاسخگو بودن در لحظه است و بر این اساس کاربران قادرند که سوالات خود در مورد کتابخانه و منابع مرجع از طریق بخش از کتابدار بپرس طرح نمایند. پس از ثبت سوال توسط کاربران، کد پیگیری برای فرد متقاضی ارسال می شود و در اولین فرصت کتابداران مرجع در سطح کتابخانه های دانشگاه به سوالات مطرح شده پاسخ خواهند داد. برای استفاده از این خدمت لازم است کاربران در بخش "از کتابدار بپرس" وارد حساب کاربری خود شده و درخواست خود را ثبت نمایند.