رفتن به محتوای اصلی
x

#معرفی_کتاب(2): 66 خطای شناختی در تصمیم گیری

عنوان: ۶۶ خطای شناختی در تصمیم‌گیری

نویسنده: محمدرضا سلیمی

موضوع: روانشناسی

معرفی: دکتر مریم جهانبخش، عضو هیئت علمی گروه مدیریت و فن‌آوری اطلاعات سلامت

ما در طول زندگی دائما در حال تصمیم‌گیری و انتخاب هستیم. از سخت‌ترین و سرنوشت‌سازترین تصمیم‌ها تا ساده‌ترین و سطحی‌ترین آن‌ها، ما مکرر نه‌تنها برای خودمان بلکه برای دیگران در حال تصمیم گیری هستیم. بنابراین زندگی چیزی نیست جز تصمیم گیری و در پی آن انتخاب و قضاوت؛ اما محمدرضا سلیمی طی مطالعه وسیع دریافته ناخوداگاه ممکن است دچار ۶۶ خطای شناختی در تصمیم‌گیری شویم و اگر آن‌ها را نشناسیم هم به خود لطمه زده هم بی‌جهت دیگران را قضاوت خواهیم کرد که باید خود کتاب را بخوانید و با پیامدها و راه‌حل‌های آن آشتا شوید.

اما ده نشانه مهمی که مشخص می‌کند ما گرفتار خطاهای شناختی شده‌ایم عبارتند از: ۱-رفتارمان با گفتارمان متناقض است ۲- صرفا به ظاهر افراد توجه می‌کنیم ۳- تصور می کنیم همه با ما هم عقیده‌اند ۳-توقع داریم همه در خدمت ما باشند ۴-فورا به خود یا دیگران برچسب می‌زنیم ۵- بدون تامل از دیگران اطاعت یا تقلید می کنیم ۶- عوامل بیرونی را مقصر شکست خود می‌دانیم ۶- با اندک دانشی که داریم درباره تمام موضوعات اظهار نظر می‌کنیم ۷- صرفا به اطلاعاتی توجه می‌کنیم که باورهایمان را تایید می‌کند ۸- شانس را عامل موفقیت دیگران و تلاش را عامل موفقیت خود می دانیم.

با مطالعه این کتاب متوجه می‌شویم:

- ذهن انسان به طور نظام‌مند خطا می‌کند.

- خطاهای شناختی ما را در قفس فکری می‌اندازند.

- باید توجه کنیم که با خطای شناختی دیگران را قضاوت نکنیم.

آشنایی با خطاهای شناختی یا بهتر است بگوییم خطاهای تصمیم گیری به ما کمک می کند تا مسیر عقلانی تری را برای ادامه زندگی و تعامل با دیگران انتخاب کنیم . یادمان باشد شاید خطاهای شناختی را نتوان از بین برد، اما می‌توان پیامد آن‌ها را کاهش داد!