رفتن به محتوای اصلی
x

#معرفی_کتاب(3): سقلمه؛ (بهبود تصمیمات درباره تندرستی، ثروت و خوشبختی)

عنوان: سقلمه؛ (بهبود تصمیمات درباره تندرستی، ثروت و خوشبختی)

نویسنده: ریچارد اچ تایلر، کاس آرسانستین

ترجمه: مهری مدآبادی

موضوع: اقتصاد - جنبه‌های روانشناسی

معرفی: دکتر محمدحسین یارمحمدیان، استاد گروه سلامت در بلایا و فوریت‌ها

آیا تاکنون بررسی کرده‌اید که نحوه نمایش غذاها و ترتیب ارائه آن‌ها در منوی رستوران، می‌تواند بر انتخاب افراد تاثیر بگذارد؟ آیا جزئیات کوچک و به ظاهر کم‌اهمیت، می‌تواند تاثیر عمده‌ای بر رفتار افراد بگذارد؟ معماران انتخاب، مسئولیت دارند تا زمینه و بستر تصمیم گیری را برای افراد سازماندهی کنند و از این راه بر افراد سقلمه یا تلنگر می‌زنند.

نویسندگان با وام گرفتن از میلتون فریدمن فقید، مفهوم قیم مآبی آزادی‌خواهانه (libertarian Paternalism ) را مطرح کرده و بر این نکته تاکید دارند که سیاستگذاران، مدیران و برنامه‌ریزان به عنوان معماران انتخاب مردم، باید سیاست‌ها، برنامه‌ها و تصمیماتی را طراحی کنند که آزادی حق انتخاب را حفظ کنند یا افزایش دهند؛ مردم باید آزاد باشند، آنچه را دوست دارند انتخاب کنند. به منظور فراهم آوردن زندگی طولانی‌تر، سالم‌تر و بهتر برای افراد، برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران اجتماعی چه دولتی و چه خصوصی به‌ویژه در حوزه‌ بازار، سلامت و آموزش و پرورش، باید به دنبال تاثیر گذاشتن بر رفتار افراد ازطریق سقلمه یا تلنگرهایی باشند تا مردم با آگاهی و شناخت بیشتری انتخاب کنند، نه اینکه با قوانین سخت و خشک آنان را وادار به تبعیت کرده و اموری را بر آنان تحمیل کنند.

علی‌رغم نقدهایی که به بعضی از مباحث و مثال‌های کتاب دارم، خواندن این کناب را قویا توصیه می‌کنم و پیشنهاد می‌کنم موقع خواندن این کتاب، حتما مطالب مهم را یادداشت کرده و در مورد کاربرد آن‌ها در زندگی روزمره فکر کنید!

با مطالعه این کتاب می‌توانیم:

 ۱- به تفاوت انسان عادی و انسان اقتصادی (Econ=Economic Human) پی ببریم.

2- با معماری انتخاب در عمل و با سیستم خودکار و بازتابی شناختی انسان به‌ویژه در هنگام استرس، خشم و بحران‌ها آشنا شده ( قابل توجه پژوهشگران سلامت در بلایا) و با مطالعه مثال‌ها و موقعیت‌های مختلف و جذاب، تمرینی برای معماری انتخاب متفکرانه و آزادی انتخاب خواهیم داشت.

البته بسیاری موضوعات مرتبط و جذاب دیگر در حوزه مدیریت، روانشناسی و اقتصاد در این کناب منتظر شماست!

 

یادآوری: این کتاب با عنوان تلنگر، ترجمه کوروش بهرنگ، در کتابخانه دانشکده موجود است.