رفتن به محتوای اصلی
x

آیین نامه امانت

آيين نامه امانت و استفاده از منابع كتابخانه های دانشگاه علوم  پزشکی اصفهان

بخش اول: كليات

اهداف و ضرورت

با توجه به نقش اساسي منابع درسي و غير درسي در آموزش و محدوديت تهيه اين منابع توسط كتابخانه هاي دانشگاهي و رعايت عدالت در دسترسي و استفاده يكسان عموم كاربران و ضرورت یکسان سازی و قانونمند کردن ارائه خدمات امانت  و استفاده از منابع، آيين نامه حاضر تدوين و ارائه مي گردد.

تعاريف

منابع: در اين آيين نامه منظور از منابع كليه كتابهاي چاپي، منابع الکترونیک، پایان نامه ها و طرح های تحقیقاتی موجود در كتابخانه هاي دانشگاه مي باشد.

كتابخانه: منظور از كتابخانه در اين آيين نامه يك واحد خدماتي با فضاي فيزيكي مشخص است كه امكان استفاده از منابع علمي آموزشي و پژوهشي را براي اعضاء دانشگاه فراهم مي نمايد و شامل تمام كتابخانه هاي اقماري دانشكده اي و مراكز آموزشي درماني مي باشد.

اعضاء: منظور از اعضاء، آن دسته افراد مجاز جهت استفاده از كتابخانه هاي دانشگاه هستند كه بر اساس آيين نامه عضويت كتابخانه به عضويت كتابخانه های  دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در آمده و در سيستم نرم افزار كتابخانه داراي پروفايل هستند.

امانت: منظور از امانت مدت زماني است كه هر عضو بر اساس آیین نامه مي تواند كتاب مورد نظر خود را براي مدت مشخصي دريافت نمايد.

بخش دوم:  ماده ۱-  تعداد و مدت امانت منابع

جدول قوانین مربوط به تعداد و مدت امانت منابع در کل کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

ردیف

امانت گیرندگان

تعداد منابع امانتی

حداکثر مدت زمان امانت

تعداد دفعات تمدید

۱

اعضاء هیات علمی رسمی و پیمانی، طرحی

۷

۲۰

۲

۲

اعضاء هیات علمی مدعو و حق التدریس

۳

۱۵

۲

۳

اعضاء هیات علمی بازنشسته

۳

۱۰

۲

۴

دانشجویان مقاطع کارشناسی

۶

۱۰

۲

۵

دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی

۷

۱۵

۲

۶

کارمندان رسمی، پیمانی، قراردادی

۶

۱۰

۲

۷

کارمندان بازنشسته دانشگاه

۳

۱۰

۲

۸

اعضاء طرح امانت بین کتابخانه ای و کاربران دانشگاه اصفهان

۳

۱۰

۱

۹

هر کتابخانه عضو طرح امانت بین کتابخانه ای

۱۰

۱۰

۱

۱۰

طرح نیروی انسانی

۳

۱۰

۲

  1. مراجعین موظف می باشند قبل از ورود به کتابخانه تلفن همراه خود را خاموش نموده و با کیف و وسایل شخصی وارد کتابخانه نشوند. منابع کتابخانه تنها با ارایه کارت دانشجویی(برای دانشجویان) و کارت ملی یا پرسنلی (برای اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه) امانت داده می شود.
  2. امکان استفاده از منابع در محل کتابخانه به طور یکسان برای تمامی مراجعه کنندگان با ارائه کارت شناسایی معتبر آزاد است.
  3. در صورتي كه منبعی  داراي متقاضي زياد بوده و تعداد نسخ آن محدود باشد، اين منبع به صورت رزرو در كتابخانه قرار خواهد گرفت و حداكثر به مدت ۲۴ ساعت (بنا به تشخيص كتابدار مسئول بخش امانت) امانت داده خواهد شد.
  4. اطلس هاي آموزشي و منابع مرجع بنا به تشخيص كتابدار مسئول (كتابدار بخش مرجع) حداكثر بمدت يك شب امانت داده می شود.
  5. استفاده از پایان نامه ها و طرح های تحقیقاتی از طریق نرم افزار کتابخانه آذرسا امکان پذیر است. لازم به ذکر است که استفاده از فایل الکترونیک پایان نامه ها و طرح های تحقیقاتی بر اساس آیین نامه مربوط تنها با استفاده ازVPN  دانشگاه با سطح دسترسی تعریف شده میسر می باشد.
  6. مدت امانت سی دی های آموزشی حداکثر سه روز می باشد.
  7. استفاده از نشریات فقط در بخش سالن مطالعه دیجیتال کتابخانه امکان پذیر است.
  8. تمديد، درخواست رزرو كتاب و ملاحظه وضعيت اماني هر فـرد از طريـق اينترنـت و ورود به صفحه کاربری شخص در نرم افزار کتابخانه آذرسا امكـان پـذير اسـت.
  9. مراجعین موظفند منابع امانت گرفته شده را در تاریخ تعیین شده به کتابخانه برگردانند و در صورت نیاز نسبت به تمدید آن در نرم افزار کتابخانه از طریق پروفایل شخصی و حداکثر ۲ مرتبه اقدام نمایند.
  10. کاربر موظف است پس از درخواست رزرو منابع مورد نظر از طریق پروفایل شخصی در نرم افزار کتابخانه، در تاریخ مقرر به کتابخانه جهت امانت منبع مراجعه نماید در غیر اینصورت منبع از رزرو شخص خارج می شود. 
  11. دانشجویان می توانند برای استفاده از کتابخانه های دانشگاه اصفهان از کتابخانه موئدالاطباء معرفی نامه دریافت کنند.