رفتن به محتوای اصلی
x

#معرفی_کتاب(1): بازداشتگاه صورتی؛ نیروهای پنهانی که طرز فکر، احساس و رفتار آدمی را شکل می‌دهند

عنوان:  بازداشتگاه صورتی: نیروهای پنهانی که طرز فکر، احساس و رفتار آدمی را شکل می‌دهند

نویسنده : آدام آلتر؛ ترجمه هوشمند دهقان‏‫.

معرفی: فریده موحدی، مسوول کتابخانه دانشکده مدیریت

شاید در نگاه اول، عنوان کتاب، ما را به یاد رمانی فانتزی بیندازد؛ اما در واقع ما با کتابی با موضوع روانشناسی روبه‌رو هستیم.

در یک آزمایش روانشناسی، اکثر آزمودنی‌ها پس از خیره‌شدن به مقوای صورتی رنگ، قدرت کمتری داشتند و به‌ندرت در مقابل اعمال فشار رو به پایین آزمایشگر مقاومت کردند. در مقابل، نگاه‌کردن به مقوای آبی خللی در نیروی آزمودنی‌ها ایجاد نکرد. محقق این آزمایش را تکرار می‌کند و متوجه می‌شود حتی زندانی‌هایی که در اتاق‌های صورتی نگهداری می‌شوند توان کمتری برای بروز خشونت دارند. نویسنده‌ی کتاب با الهام از این آزمایش و سایر یافته‌های آزمایشات روانشناسی محققان دنیا،  اطلاعات جالبی از تاثیر انواع محرک‌های روانی، نیرو های پنهانی و عوامل بیرونی در محیط اطرافمان را با زبانی ساده و گیرا و گاه طنزآمیز توضیح می دهد. این نیروهای پنهانی مثل رنگ ها، نام ها، برچسب ها، نمادها، فرهنگ ها، زبان ها، آب‌و‌هوا و... می توانند با تداعی کردن مفاهیم دیگر، افکار، رفتار، احساسات و حتی مسیر زندگی انسان را تحت تاثیرقرار دهند.

به عبارت دیگر اغلب ما گمان می کنیم انتخاب هایمان در زندگی تماما به اختیار خودمان شکل می گیرد؛ گمان می کنیم مستقل از جهان پیرامونمان می اندیشیم و رفتار می کنیم. اما رنگ ها حالات درونی ما را دگرگون می کنند؛ نام هایمان تا حدی سرنوشت ما را رقم می زنند و بر قضاوت دیگران درباره ما تاثیر می گذارند؛ آب و هوای هر روز نگرش کلی ما در آن روز را جهت می دهد، و این فهرست عوامل پنهان، مفصل و دراز است.

من با مطالعه این کتاب:

  1. آگاه شدم که چقدر می توانم تحت تاثیر عوامل بیرونی قرار بگیرم.
  2. آموختم که چگونه با استفاده از این نیرو های پنهانی و عوامل بیرونی در محیط اطرافم، برای تاثیرگذاری بهتر بر دیگران استفاده کنم.
  3. می توانم با تفکر انتقادی و تصمیم گیری آگاهانه در این دنیای پیچیده رفتار دیگران را بهتر قضاوت کنم و بدانم که رفتار آنها به طور کامل آگاهانه و خودخواسته نیست و می تواند تحت‌تاثیر عوامل بیرونی باشد.
  4. و از تاثیر این نیروها برای موفقیت بیشتر در کسب و کار، بازاریابی و تبلیغات به طور موثرتری استفاده خواهم کرد.

یادآوری می گردد کتاب مذکور برای مطالعه جزییات بیشتر، در کتابخانه دانشکده موجود می باشد.