رفتن به محتوای اصلی
x

#معرفی_کتاب(7): خون خورده

عنوان:  خون خورده
نویسنده: مهدی یزدانی خرم
موضوع: رمان – داستان‌های فارسی
معرفی: دکتر محمدحسین یارمحمدیان
استاد گروه سلامت در بلایا و فوریت‌ها

نویسنده با سبک نگارشی سوررئالیستی با چاشنی طنز و با همراهی ادبیاتی محاوره‌ای و بروز بدون قید و بند در دستور زبان رسمی فارسی ما را مدام قصه در قصه از رویدادهای حال به گذشته های نزدیک و دور می برد. روایت رویدادهای تاریخی پس از انقلاب 57 در قالب سرگذشت شخصیت های داستان بر جذابیت این اثر افزوده است. کاوش در روایت های اسطوره شناسانه اسلامی و مسیحی و یهودی به‌ویژه درمحور بیت المقدس و یحیی نبی از پیامبران بنی اسراییل به داستان ها عمق تاریخی و پیوستگی داده است.
استفاده از دو روح تاریخی در قالب شخصیت‌های داستان علاوه براینکه به پیوند حوادث کمک کرده ما را به یاد فیلم موفق «برلین زیر بال فرشتگان» (یکی از صد فیلم برجسته تاریخی جهان) می‌اندازد. البته این استعاره به‌نظر بنده استعاره کاملا موفقی در این مجموعه داستان‌ها نیست.  
این کتاب را مدت‌ها گرفته بودم و به‌دلیل عنوان متفاوت و غیر جذابش و شروع غیر برانگیزاننده‌اش، چند بار ورق زدم تا بلاخره راضی به خواندنش شدم، اما با خواندن اولین قصه از کتاب، تمایلم به خواندن ادامه کتاب بیشتر شد و بسیار خوشحال شدم که این کتاب را خواندم و از خواندن آن لذت بردم. به آقای مهدی یزدانی خرم به خاطر نوشتن چنین کتابی با چنین سبک نگارش بی تکلفی تبریک می گویم و مشتاق خواندن دیگر نوشته های ایشان هستم. در هر حال خواندن این کتاب را به عاشقان حرفه‌ای رمان و تاریخ معاصر و حتی به خوانندگان مبتدی توصیه می کنم و مطمئن هستم کمی تا حد زیادی از خواندن کتاب لذت می برید.