رفتن به محتوای اصلی
x

گزارش نهایی عملکرد کتابخانه دانشکده مدیریت سال 1403

فایل PDF

1- فعالیت آموزشی

1-1. برگزاری کارگاه های آموزشی

- برگزاری جلسه تعاملی « هم افزایی اطلاعاتی با محوریت کتابخانه انسانی؛ نشست اول: نماد اصفهان» در تاریخ 1403/2/10.

- برگزاری کارگاه آموزشی«جستجو در منابع اطلاعاتی» در تاریخ 1403/7/11 .

- برگزاری کارگاه «آشنایی با خدمات کتابخانه و نحوه جستجو و بازیابی منابع در آن» در تاریخ 1403/8/28. 

- برگزاری کارگاه های « آموزش نرم افزار مدیریت منابع: مندلی» در تاریخ های 1403/4/23و 1403/7/22. 

1-2. همکاری با گروه های آموزشی دانشکده

- همکاری با گروه اقتصاد سلامت در آموزش واحد «روش تحقیق کمی» در دو ترم نیمسال دوم 1402-1403 و نیمسال اول 1403.

- همکاری با گروه کتابداری در واحد کارآموزی 1 نیمسال اول 1403.

1-3. تولید 1 محتوای آموزشی در قالب راهنمای متنی .

1-4. معرفی کتاب به صورت ماهیانه(10 کتاب) در وب پیج و کانال اطلاع رسانی کتابخانه در فضای مجازی.

2- رشد مجموعه کتابخانه(خرید و اهدا)

- 292 نسخه کتاب فارسی چاپی.

- 64 نسخه کتاب لاتین چاپی. 

- 23 نسخه  لوح فشرده

- 47 پایان نامه دانشجویی     

3- ارزیابی مجموعه کتابخانه

 - 2 نسخه وجین کتاب مستعمل، قدیمی، نسخه اضافه و مفقودی از مجموعه مخزن و نرم افزار کتابخانه.

 - 73 نسخه صحافی و مرمت کتاب مستعمل.

4- خدمات بخش های کتابخانه: 

4-1. بخش امانت، عضویت و تسویه حساب: 

- امانت 4267 و بازگشت 4267 و تمدید 1740 منبع  طبق گزارش گرفته شده از نرم افزار.

-  امور مربوط به کاربران در نرم افزار کتابخانه شامل تسویه حساب (113 نفر)، عضویت(18 نفر)، ویرایش اطلاعات (17 نفر) و همکاری در طرح امانت بین کتابخانه ای (3مورد).

4-2. بخش علم سنجی:

- ارسال 2 مورد لیست مجلات پیشنهادی ( 12 مجله) در زمینه موضوع های مورد درخواست برای کاربران.

- تعیین اعتبار 11 عنوان مجله و بررسی پایگاه های ایندکس کننده آنها برای کاربران. 

-راهنمایی در ویرایش پروفایل‌های علمی اعضای هیات علمی دانشکده (9 نفر). 

- بررسی و امتیاز دهی مدارک در سامانه پژوهشیار(467 مورد مقاله، همایش، فعالیت پژوهشی).

- انجام مکاتبات در سامانه پژوهشیار (27 مورد).

- آموزش و رفع اشکال کاربران در سامانه پژوهشیار (20 مورد).

- اصلاح و بارگذاری اطلاعات روزآمد در وب پیج کتابخانه و  کانال اطلاع رسانی کتابخانه در فضای مجازی(40مورد).

- ارائه گزارش علم سنجی اعضای هیات علمی گروه مدیریت اطلاعات سلامت به کمیته تحقیقات دانشجویی(9 نفر).

4-3. بخش مرجع و اطلاع رسانی، پایان نامه و طرح ها:

- جستجو و بازیابی مقاله و پایان نامه برای کاربران (38 مورد)

- تدوین استراتژی جستجو برای کاربران (28 مورد)

- آموزش به 10 نفر به صورت تک نفره و مشاوره اطلاعاتی به کاربران سالن مطالعه دیجیتال (113 نفر).

- بررسی فایل پایان نامه ها از نظر مطابقت با شیوه نامه نگارش (47مورد)

 4-4. بخش مجموعه سازی: 

- نیازسنجی، تحلیل و تهیه منابع کتابخانه از طریق درخواست کاربران و احساس نیاز کتابداران کتابخانه.

- آمار بخش مجموعه سازی در قسمت رشد مجموعه گزارش شد.

-  آماده سازی 484 نسخه کتاب و لوح فشرده جهت استفاده کاربران.

- رفع اشکال در نرم افزار و موارد فهرستنویسی منابع (50 مورد)

- بروز رسانی لیست لوح های فشرده موجود.

5-اجرای طرح «بخشودگی جرایم دیرکرد (بیش از 222 هزار روز) از منابع در پروفایل‌های کتابخانه بیش از 260 کاربر دانشکده» به مناسبت دهه کرامت (اردیبهشت 1403).

6- تصویب و اجرای آئین‌نامه « دستورالعمل نحوه پرداخت جرایم دیرکرد منابع کتابخانه دانشکده مدیریت در سال 1403» از تاریخ 1403/3/1 پس از طرح موضوع در شورای دانشکده مورخ 1403/1/19. (با توجه به لزوم امانت عادلانه منابع به کاربران در پی  افزایش قابل توجه قیمت کتاب، کمبود بودجه تخصیصی خرید و عدم امکان تهیه منابع به تعداد مورد نیاز کاربران).

7- اجرای طرح «افزایش فضای مجموعه» در کتابخانه  و بروز رسانی تابلوها و علایم راهنما در تابستان ۱۴۰۳.

8- تامین روشنایی مورد نیاز کتابخانه با توجه به مساله بحران انرژی با نصب پنل های کم مصرف. 

9- برگزاری نمایشگاه و اطلاع رسانی کتاب های تازه خریداری شده فارسی و لاتین در تاریخ 18 تا 20 اسفند 1403. 

10- شرکت کتابداران در کارگاه های آموزشی مرتبط با فعالیت های کتابخانه (5 عنوان کارگاه).

11- بررسی و ارزیابی سالن مطالعه دیجیتال (ساماندهی و روز آمد سازی فایلهای موجود در رایانه ها به صورت فصلی). 

12- ساماندهی سالن های مطالعه.

13-  همکاری با مدیریت منابع علمی دانشگاه در مصاحبه طرح نیروی انسانی، شرکت در جلسات شورای سیاستگذاری کتابخانه ها و کارگروه ارزیابی کتابخانه های دانشگاه و بازدید از کتابخانه های دانشگاه جهت ارزیابی عملکرد.

14-تهیه گزارش های مربوط به عملکرد کتابخانه، پایش عملیاتی، خرید منابع ، تهیه لیست منابع موجود در کتابخانه مرتبط با رشته های سلامت در بلایا، اقتصاد سلامت، مددکاری اجتماعی، سلامت و رفاه اجتماعی جهت ارائه در بورد های تخصصی گروه ها، تهیه مستندات مربوط به  ارزشیابی کتابخانه و تحلیل نظرات کاربران.

15-انجام امور روتین کتابخانه شامل جستجو و بازیابی منابع و راهنمایی کاربران، حفظ چیدمان منابع بر اساس رده کنگره و  NLM، پی گیری رفع اشکالات رایانه های موجود در کتابخانه، انجام مکاتبات اداری، پاسخ دهی به ایمیل ها، ارسال کاتالوگ ها و بررسی سرفصل دروس جهت خرید، تهیه نسخه پشتیبان منابع الکترونیک،  انتقال منابع وجینی و اهدایی بدون استفاده در مجموعه کتابخانه  به میز رایگان، ثبت منابع، تنظیم اسناد مالی.

16- شرکت در شوراهای دانشکده جهت بررسی موارد مربوط به کتابخانه.

17- برگزاری جلسات شورای کتابخانه و جلسات نحوه استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در امور آموزشی و پژوهشی دانشکده. 

علاوه بر اهداف کوتاه مدت و روتین در کتابخانه که در هر زمان مد نظر است، اهداف بلند مدت یکساله در نظر گرفته شده  برای کتابخانه در ابتدای سال 1403 شامل موارد زیر بود:

1. چاپ مقاله حاصل از نقد کتاب کتاب «استاندارد کتابخانه‌های بیمارستانی» به منظور مستند سازی تجربه کار.

2. شروع برگزاری جلسات کتابخانه انسانی در کتابخانه.

3. ساماندهی CDها.

4. نقد سرفصل دروس.

5. ایجاد نمایشگاه و فهرست کتب منتشره اعضای هیات علمی دانشکده.

6. اعمال جریمه دیرکرد و ساماندهی قوانین مربوط به آن در دانشکده به منظور ایجاد نظم و عدالت بین کاربران در استفاده از منابع با توجه به تورم هزینه خرید منابع و کمبود بودجه تخصیص داده شده به   کتابخانه.

7. ساماندهی و بروز رسانی منابع زبان انگلیسی. 

8. راه اندازی سرویس مشاوره اطلاعات آموزشی پژوهشی با کاربرد ابزار مجهز به هوش مصنوعی.

9.  افزایش ظرفیت فضای مخزن منابع در کتابخانه. 

که همه موارد به غیر از مورد 4 به لطف خداوند و تلاش کتابداران محقق گردید. در خصوص نقد سرفصل دروس با توجه به ارائه گزارش بررسی آنها مبنی بر وجود اشکالات ساختاری فراوان (مانند قدیمی بودن، عدم وجود اطلاعات کامل کتابشناختی منابع معرفی شده) توسط وزارت بهداشت، در جلسه شورای کتابخانه مورخ 12/22/ 1403مقرر گردید تا طرح درسهای مورد تایید گروهها به عنوان ملاک ارزیابی مجموعه منابع در نظر گرفته شود.