مقدمه:
کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی در دانشگاهها و بخشهای ذیربط همگام و همراستا با برنامههای آموزشی و پژوهشی میتوانند، به ارتقای فرایندهای آموزشی و پیادهسازی موفقیتآمیز برنامههای این حوزه کمک کنند و به عنوان نیروی محرکه فعالیتهای پژوهشی، موجبات انجام تحقیقهای نوین و کشف عرصههای جدید دانش بشری را تسهیل کنند. البته این مهم بدون بهرهگیری از اصول علمی و مدیریتی در اداره کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی میسر نخواهد بود. یکی از اصول علمی و مدیریتی برای تمامی سازمانها، تدوین برنامه استراتژیک است که بر اساس آن سازمان مذکور بتواند به حیات رو به تعالی خود ادامه دهد.
کتابخانه مرکز آموزشی درمانی آیت اله کاشانی
ماموریت و رسالت:
رسالت اصلی کتابخانه، حمایت از برنامه های آموزشی- پژوهشی دانشگاه است. کتابخانه بر آن است تا به عنوان برترین کتابخانه مرکز درمانی، آموزشی و پژوهشی در حوزه تخصص ها و فوق تخصص های فعال بیمارستان در سطح دانشگاه های علوم پزشکی کشور شناخته شود.
حوزه های اصلی ماموریتی کتابخانه بیمارستان:
- تقویت و توانمند سازی کتابداران در جهت انجام وظایف کتابدار بالینی در مراکز آموزشی درمانی (به عنوان عضوی از تیم درمان و تهیه منابع اطلاعاتی جهت آموزش به بیمار و همراهان وی)
- آموزش و تأمین نیروی انسانی
- پژوهش و تأمین دانش مورد نیاز
- ارائه خدمات سالمت
چشم انداز:
کتابخانه برآن است تا طی سالهای آینده یکی ازمجهزترین و کامل ترین کتابخانه های بیمارستانی تخصصی کشور باشد.
کتابخانه برآن است باهمکاری تیم مدیریتی مرکز و هماهنگی با معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و با پیشتازی در ارتقای سطح سواد اطلاعاتی و توانمندسازی استفاده کنندگان و تضمین مجموعه ای غنی و پویا ، سهم بیمارستان را در انجام فعالیت های آموزشی و پژوهشی بالا ببرد و در نتیجه سهم بیمارستان و دانشگاه در تولید علم افزایش یابد که این امر موجب بهبود ارائه خدمات به بیماران و ارتقای سطح سلامت جامعه می گردد.
با توجه به افزایش سرعت تولید علم در دنیای پزشکی و پیراپزشکی و رشد روزافزون تعداد دانشجویان پزشکی و کاربران کتابخانه؛ همچنین گسترش فعالیت های آموزشی و تحقیقاتی در تمامی زمینههای تخصصی و فوق تخصصی و نیز توسعه دامنه همکاریهای بین کتابخانهای؛ ایجاد تحول در امکانات، خدمات و فضای کتابخانه، امری ضروری و اجتناب ناپذیر می باشد.
ارزش ها:
- احترام به شان و کرامت بیماران و کارکنان
- تصمیم گیری مشارکتی مبتنی بر شواهد و داده ها
- رعایت حقوق گیرندگان خدمت
- مسئولیت پذیری ، پاسخگویی ، همدلی و صداقت در عملکرد ها
- عدالت محوری
- تکیه بر اهداف تعالی سازمانی
- آموزش پایگاههای اطلاعاتی وراهنمایی کاربران کتابخانه ها
- تفکر استراتژیک در حل مسائل
- دسترسی آسان
- اهتمام به رعایت اخلاق حرفه ای