برنامه راهبردی کتابخانه مرکز آموزشی درمانی امام موسی کاظم (ع)
مقدمه:
کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی در دانشگاهها و بخشهای ذیربط همگام و هم¬راستا با برنامههای آموزشی و پژوهشی میتوانند، به ارتقای فرایندهای آموزشی و پیادهسازی موفقیتآمیز برنامههای این حوزه کمک کنند و به عنوان نیروی محرکه فعالیتهای پژوهشی، موجبات انجام تحقیقهای نوین و کشف عرصههای جدید دانش بشری را تسهیل کنند. البته این مهم بدون بهرهگیری از اصول علمی و مدیریتی در اداره کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی میسر نخواهد بود. یکی از اصول علمی و مدیریتی برای تمامی سازمانها، تدوین برنامه استراتژیک است که بر اساس آن سازمان مذکور بتواند به حیات رو به تعالی خود ادامه دهد.
مأموریت و رسالت:
رسالت اصلی کتابخانه، حمایت از برنامه¬های آموزشی- پژوهشی دانشگاه است. کتابخانه بر آن است تا به عنوان برترین کتابخانه مرکز درمانی، آموزشی و پژوهشی در حوزه تخصص¬ها و فوق تخصص¬های فعال بیمارستان در سطح دانشگاه¬های علوم پزشکی کشور شناخته شود.
حوزه¬های اصلی مأموریتی کتابخانه بیمارستان:
- تقویت و توانمندسازی کتابداران در جهت انجام وظایف کتابدار بالینی در مراکز آموزشی درمانی (به عنوان عضوی از تیم درمان و تهیه منابع اطلاعاتی جهت آموزش به بیمار و همراهان وی)
- آموزش و تأمین نیروی انسانی
- پژوهش و تأمین دانش مورد نیاز
- ارائه خدمات سلامت
چشم انداز:
کتابخانه برآن است تا طی سالهای آینده یکی ازمجهزترین و کامل ترین کتابخانه های بیمارستانی تخصصی کشور باشد.
کتابخانه برآن است باهمکاری تیم مدیریتی مرکز و هماهنگی با معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و با پیشتازی در ارتقای سطح سواد اطلاعاتی و توانمندسازی استفاده کنندگان و تضمین مجموعه ای غنی و پویا ، سهم بیمارستان را در انجام فعالیت های آموزشی و پژوهشی بالا ببرد و در نتیجه سهم بیمارستان و دانشگاه در تولید علم افزایش یابد که این امر موجب بهبود ارائه خدمات به بیماران و ارتقای سطح سلامت جامعه می گردد.
با توجه به افزایش سرعت تولید علم در دنیای پزشکی و پیراپزشکی و رشد روزافزون تعداد دانشجویان پزشکی و کاربران کتابخانه؛ همچنین گسترش فعالیت های آموزشی و تحقیقاتی در تمامی زمینههای تخصصی و فوق تخصصی و نیز توسعه دامنه همکاریهای بین کتابخانهای؛ ایجاد تحول در امکانات، خدمات و فضای کتابخانه، امری ضروری و اجتناب ناپذیر می باشد.
ارزش ها:
احترام به شأن و کرامت بیماران و کارکنان
تصمیم گیری مشارکتی مبتنی بر شواهد و داده ها
رعایت حقوق گیرندگان خدمت
مسئولیت پذیری ، پاسخگویی ، همدلی و صداقت در عملکرد¬ها
عدالت محوری
تکیه بر اهداف تعالی سازمانی
آموزش پایگاه های اطلاعاتی وراهنمایی کاربران کتابخانه ها
تفکر استراتژیک در حل مسائل
دسترسی آسان
اهتمام به رعایت اخلاق حرفه ای
اهداف کلی:
1. ارائه مجموعه ای غنی از منابع اطلاعاتی جدید و مورد نیاز جهت پشتیبانی نیازهای اطلاعاتی و پژوهش اساتید و فراگیران
2. ارائه خدمات آموزشی و همکاری تخصصی با کاربران کتابخانه در شناسایی، بازیابی و استفاده از منابع
3. سازماندهی، نگهداری، کنترل، حفظ و تأمین امنیت مجموعه برای حداکثر استفاده از آن
4. ترویج استفاده از کتابخانه و منابع اطلاعاتی مناسب
5. ایجاد تسهیل در دسترسی به منابع توسط فراگیران
6. فراهم کردن محیط مناسب جهت مطالعه و پژوهش
7. حفظ کارکنان حرفه¬ای و متخصص جهت حمایت و دستیابی به اهداف کتابخانه
8. کمک به توسعه و اشاعه دانش و علوم جدید