رفتن به محتوای اصلی
x

اهداف عملیاتی کتابخانه

۱. ارائه مجموعه ای مناسب از منابع اطلاعاتی جهت پشتیبانی نیازهای اطلاعاتی و پژوهشی جامعه دانشگاهی از طریق:

  • انتخاب درست منابع در راستای حمایت از پژوهش، نیازهای برنامه درسی دانشجویان و دانش پژوهان و تضمین انعکاس تنوع دیدگاه ها در کل مجموعه
  • تهیه سریع وکارآمد مواد چاپی و الکترونیکی
  • ارزیابی مستمر و حفظ مجموعه موجود

۲. ارائه خدمات آموزشی و همکاری تخصصی با کاربران کتابخانه در شناسایی، بازیابی و استفاده از منابع از طریق:

  • ارتقاء خدمات و مجموعه به صورت گسترده برای تمامی گروه های مراجعان
  • ارئه خدمات مرجع در محل کتابخانه و نیز به کاربران از راه دور
  • ارائه خدمات مشاوره اطلاعاتی و علم سنجی
  • آموزش سواد اطلاعاتی در کتابخانه با استفاده از روش های مختلف آموزشی از آموزش های انفرادی ویا خودمدار تا کلاس ها و یا کارگاه های رسمی
  •  مساعدت در پژوهش های شخصی ارائه شده توسط متخصصان موضوعی
  • ارتباط با دیگر بخش ها و مراکز دانشکده
  • بهره گیری از اینترنت به منظور تسهیل دسترسی جامعه استفاده کننده به کتابداران، خدمات و منابع

۳. سازماندهی، نگهداری، کنترل، حفظ و تامین امنیت مجموعه برای حداکثر استفاده از آن از طریق:

  • فراهم آوردن امکان دسترسی به مواد از طریق فهرست نویسی، آماده سازی و مدیریت پایگاه داده
  • مدیریت فعال و به روز دارایی های دیجیتال با توجه به چرخه حیات آن ها
  • ادامه تلاش برای کاهش و از بین بردن کارهای ناتمام یا انباشته
  • حفاظت گسترده از مجموعه با عملکردهایی چون مدیریت بحران و حوادث، نظارت محیطی و مراقبت های موردی از جمله صحافی و جایگزینی مواد در صورت لزوم
  •  فراهم کردن امنیت مجموعه چاپی و الکترونیکی
  • حفظ امکانات و فضای فیزیکی مجموعه ازطریق قفسه بندی، تعمیر و نگهداری آرشیو و علامت گذاری قفسه ها وبخش ها
  • ارائه گزارش گردش مواد و رزرو آن ها

۴. ترویج استفاده از کتابخانه دانشکده و منابع اطلاعاتی مناسب از طریق:

  • تعامل درامور و خدمات کتابخانه و گفتگو پیرامون مسایل مطرح در کتابهای منتخب با اعضای هیات علمی و کارکنان و دانشجویان
  • نمایش و یا معرفی منابع کتابخانه درسمینارها، سخنرانی ها و دیگر رویدادهای خاص
  • تبلیغ منابع کتابخانه دانشکده در انتشارات دانشکده یا  فرمت های الکترونیکی، مانند صفحه وب کتابخانه
  • ارائه خدمات اطلاع رسانی
  • نمایش مجموعه از طریق برگزاری نمایشگاه تازه ها و یا ویترین های مختلف

۵. ایجاد حداکثر دسترسی به منابع توسط کاربران از طریق:

  •  پشتیبانی خدمات تحویل مدرک
  •  شرکت در طرح امانت بین کتابخانه ای
  •  ارائه خدمات گزینشی اطلاعات
  •  الگو برداری از کتابخانه های پیشرفته و استقبال از انواع خدمات جدید
  •  دستیابی به منابع دیگر کتابخانه ها از راه دور از طریق شبکه جهانی وب
  •  تغییر شکل و دیجیتالی کردن بعضی از منابع

۶. فراهم کردن محیط مناسب برای مطالعه و پژوهش از طریق:

  •  توسعه فضاهای یادگیری مشارکتی، ایجاد آزمایشگاه های آموزشی و فرآهم کردن محیط آرام مطالعه جهت کاربران
  • حفظ ایمنی و امنیت کارکنان و مراجعه کنندگان
  • بهبود کیفیت تجهیزات کتابخانه  
  • چیدمان مناسب مجموعه به منظور استفاده بهینه از نور طبیعی و هوای مناسب

۷. حفظ کارکنان با مهارت های لازم برای حمایت از اهداف کتابخانه دانشکده از طریق:

  •  استخدام کارکنان با مهارت های مناسب
  •  توسعه استراتژی آموزش مداوم و تمایل به یادگیری در کارکنان به منظور حصول اطمینان در به روز آمدی مهارت ها و دانش آنان
  •  نهادینه کردن ارزش های کتابخانه در میان کتابداران

۸.کمک به توسعه و اشاعه دانش و علوم جدید از طریق:

  •  مشارکت معنادار در برنامه های مرتبط دانشکده ای، دانشگاهی، منطقه ای، ملی و بین المللی
  •  شناسایی و شرکت در فعالیت ها و برنامه های مربوط

9. اصلاح و به روز رسانی فرایندهای کاری.

 

به روزرسانی اطلاعات: 1402/7/1