رفتن به محتوای اصلی
x

گزارش عملکرد کتابخانه سال ۱۴۰۰

فایل PDF

۱- فعالیت آموزشی

۱-۱برگزاری کارگاه های آموزشی

- برگزاری کارگاه آموزشی«آشنایی با خدمات کتابخانه و روش جستجو و بازیابی منابع در آن» در تاریخ ۲۴/۹/۱۴۰۰ به صورت مجازی.

- برگزاری کارگاه «آموزش جستجوی مقدماتی» در تاریخ ۱۵/۹/۱۴۰۰ به صورت مجازی.

- برگزاری کارگاه آموزشی «استراتژی جستجو» جهت دانشجویان دکتری تخصصی سلامت در بلایا  در تاریخ   ۲۲/۱۰/۱۴۰۰ به صورت حضوری.

۲-۱. همکاری با گروه های آموزشی دانشکده

- همکاری با گروه اقتصاد سلامت در آموزش واحد «روش تحقیق کمی» (برای ۱ گروه در طول ترم نیمسال اول).

- همکاری با گروه کتابداری در واحد کارآموزی ۱ و ۲ .

۳-۱. تهیه محتوای آموزشی به شکل فیلم و نشر آن در آپارات، وب پیج و شبکه اجتماعی   کتابخانه (۲ مورد)

۲-رشد مجموعه کتابخانه(خرید و اهدا)

- ۳۱۳ نسخه کتاب فارسی چاپی

- ۱۷ نسخه کتاب لاتین چاپی

- ۱۶  نسخه  کتاب الکترونیک لاتین

- ۱۱ نسخه  لوح فشرده

- ۲۱ پایان نامه دانشجویی

۳-ارزیابی مجموعه کتابخانه

- وجین ۳۶۷ نسخه کتاب مستعمل، قدیمی، نسخه اضافه و مفقودی از مجموعه مخزن و نرم افزار کتابخانه.

-  صحافی و مرمت ۱۰ نسخه کتاب مستعمل.

۴-خدمات بخش های کتابخانه:

۱-۴. بخش امانت، عضویت و تسویه حساب:

- امانت ۲۷۸۳  و بازگشت ۲۷۳۸  و تمدید ۹۴۶ منبع  طبق گزارش گرفته شده از نرم افزار.

-  امور مربوط به کاربران شامل تسویه حساب (۴۰ نفر)، عضویت(۱۵ نفر)، ایجاد و ویرایش اطلاعات (۳۵ نفر) در نرم افزار کتابخانه و همکاری در طرح امانت بین کتابخانه ای (۱ مورد).

۲-۴. بخش علم سنجی:

- ارسال ۴ مورد لیست مجلات پیشنهادی ( ۱۹ مجله) در زمینه موضوع های مورد درخواست برای کاربران (۱ نفرهیات علمی و ۳ دانشجو).  

- تعیین اعتبار ۱۰ عنوان مجله و بررسی پایگاه های ایندکس کننده آنها برای کاربران (عضو  هیات علمی و دانشجو).

-راهنمایی در ساخت و ویرایش پروفایل علمی اعضای هیات علمی جدید دانشکده(۱ نفر).

- بررسی و امتیاز دهی مدارک در سامانه پژوهشیار (۵۳۶ مورد مقاله، همایش، فعالیت پژوهشی).

- پاسخ به مکاتبات در سامانه پژوهشیار (۶ مورد).

- آموزش و رفع اشکال برای ۱۷ عضو هیات علمی در سامانه پژوهشیار و علم سنجی(۲۷ مورد).

- اصلاح و بارگذاری اطلاعات روزآمد در وب پیج کتابخانه و  کانال اطلاع رسانی کتابخانه (۴۰ مورد).

-  ارائه گزارش مقالات چاپ شده اعضای هیات علمی دانشکده در مجلات Q1 .

- بررسی مقالات مروری چاپ شده اعضای هیات علمی جهت برآورد تاثیر پژوهش در تولید علم (۵۸ مقاله).

۳-۴. بخش مرجع و اطلاع رسانی، پایان نامه و طرح ها:

- جستجو و بازیابی مقاله و پایان نامه برای کاربران (۳۸ مورد)

-تهیه استراتژی جستجو برای کاربران (۱۳مورد)

- بررسی فایل پایان نامه ها از نظر مطابقت با شیوه نامه نگارش (۱۸ مورد)

- ثبت و نمایه سازی پایان نامه و ارسال به کتابخانه موید الاطبا جهت بارگذاری در نرم افزار کتابخانه (۲۱ مورد)

- جستجو و بازیابی خدمات تحویل مدرک برای کاربران (۲۷ مورد)

-  رفع اشکال نمایش پایان نامه ها در نرم افزار کتابخانه (۳۲ مورد).

۴-۴. بخش مجموعه سازی:

- نیازسنجی تهیه منابع کتابخانه از طریق درخواست کاربران و احساس نیاز کتابداران کتابخانه.

- آمار بخش مجموعه سازی در قسمت رشد مجموعه گزارش شد.

-  آماده سازی ۳۶۰ نسخه کتاب و لوح فشرده جهت استفاده کاربران.

- رفع اشکال موارد فهرستنویسی کتب و لوح فشرده (۲۰ مورد)

۵- برگزاری نمایشگاه کتاب های تازه خریداری شده فارسی و لاتین از طریق نمایش در ویترین ها.

۶- شرکت کتابداران در کارگاه های آموزشی مرتبط با فعالیت های کتابخانه (۸ عنوان کارگاه).

۷- بررسی و ارزیابی سالن مطالعه دیجیتال (ساماندهی و روز آمد سازی فایلهای موجود در رایانه ها به صورت فصلی)

۸- همکاری با مدیریت منابع علمی دانشگاه در بخش مشاوره اطلاعات پژوهشی در سامانه پژوهشیار، شرکت در جلسات شورای سیاستگذاری کتابخانه ها  و کارگروه ارزیابی کتابخانه های دانشگاه، بررسی و پیگیری امکان خودکارسازی مطابقت پایان نامه ها با شیوه نامه از شرکت نواندیشان دانش شرق، طراحی لیست کارگاه های آموزشی مورد نیاز کاربران در سطح دانشکده و دانشگاه.

۹-تهیه گزارش های مربوط به عملکرد کتابخانه، پایش عملیاتی، خرید منابع کتابخانه، بازدید هیات بورد گروه های«فن آوری اطلاعات سلامت» و «سلامت و رفاه اجتماعی» و «مددکاری اجتماعی»، چاپ مقاله پروژه رف خوانی.

۱۰-انجام امور روتین کتابخانه شامل جستجو و بازیابی منابع و راهنمایی کاربران، حفظ چیدمان منابع بر اساس رده کنگره و  NLM، پی گیری رفع اشکالات رایانه های موجود در کتابخانه، انجام مکاتبات اداری، پاسخ دهی به ایمیل ها، ارسال کاتالوگها،  تهیه نسخه پشتیبان منابع الکترونیک،  انتقال منابع وجینی و اهدایی بدون استفاده در مجموعه کتابخانه  به میز رایگان، ثبت منابع، تنظیم اسناد مالی.

۱۱- اقدامات مربوط به ادغام دو کتابخانه مدیریت و توانبخشی (به صورت پایلوت) از قبیل طرح نقشه و ارایه پیشنهاده جهت بهره برداری بهینه از طرح ادغام، جابجایی کتابها، قفسه ها، میزها ، رایانه ها و ...پی گیری داکت کشی و خرید تجهیزات جدید، تهیه لیست اموال جابجا شده یا خارج شده از کتابخانه و اطلاع به امین اموال دانشکده، امحای تمامی نسخ چاپی پایان نامه ها و طرح های تحقیقاتی و آرشیو مجلات چاپی.

علاوه بر اهداف کوتاه مدت و روتین در کتابخانه که در هر زمان مد نظر است، در یک جمع بندی کلی اهداف بلند مدت یکساله در نظر گرفته شده  برای کتابخانه در ابتدای سال ۱۴۰۰ به شرح زیر بود:

۱-برنامه ریزی طرح مصوب هیات رییسه دانشگاه در خصوص ادغام کتابخانه مدیریت و توانبخشی ( به صورت پایلوت) و انجام آن.

۲- رفع اشکال نمایش اطلاعات پایان نامه هایی که در بررسی سال قبل دارای اشکال بود.

۳- تلاش برای چاپ مقاله حاصل از رف خوانی کتابخانه در مجلات معتبربه منظور مستند سازی تجربه کار.

۴- نو شدن مجموعه کتابخانه (حذف کتابهای مستعمل و جایگزینی با کتابهای جدید)

۵- بررسی مجدد فایل ۴۲۲ طرح تحقیقاتی دانشکده در نرم افزار کتابخانه از نظر صحت نمایش اطلاعات.

که همه موارد به لطف خداوند و تلاش کتابداران محقق گردید.

تاریخ بروزرسانی: ۱۴۰۱/۱/۲۱