رفتن به محتوای اصلی
x

اهداف و وظایف کتابخانه

 

اهداف و وظایف کتابخانه دانشکده علوم توانبخشی

۱- ارائه مجموعه ای مناسب از منابع اطلاعاتی جهت پشتیبانی نیازهای اطلاعاتی و پژوهشی جامعه دانشگاهی از طریق:

●انتخاب درست منابع در راستای حمایت از پژوهش ، نیازهای برنامه درسی دانشجویان و دانش پژوهان و تضمین انعکاس تنوع دیدگاه در کل مجموعه

●تهیه سریع و کارآمد مواد چاپی و الکترونیکی

●ارزیابی مستمر و حفظ مجموعه موجود

۲- ارائه خدمات آموزشی و همکاری تخصصی با کاربران کتابخانه در شناسایی ، بازیابی و استفاده از منابع از طریق:

●ارتقاء خدمات و مجموعه به صورت گسترده برای تمامی گروه­های مراجعان

●ارائه خدمات مرجع در محل کتابخانه و نیز به کاربران از راه دور       

●ارائه خدمات اطلاع رسانی

●آموزش سواد اطلاعاتی در کتابخانه با استفاده از روش­های مختلف آموزشی از آموزش­های انفرادی و یا خود مدار تا کلاس­ها و یا کارگاه­های رسمی

●مساعدت در  پژوهش­های شخصی ارائه شده توسط متخصصان موضوعی

●ارتباط با دیگر بخش­ها و مراکز دانشکده

●بهره­گیری از اینترنت به منظور تسهیل دسترسی جامعه استفاده­کننده به کتابداران ، خدمات و منابع  

۳- سازماندهی ، نگهداری ، کنترل ، حفظ و تامین امنیت مجموعه برای حداکثر استفاده از آن از طریق:

●فراهم آوردن امکان دسترسی به مواد از طریق فهرست­نویسی ، آماده­سازی و مدیریت پایگاه داده

●مدیریت فعال و به روز برای کاهش دارایی­های دیجیتال با توجه به چرخه حیات آن ها

●ادامه تلاش برای کاهش و از بین بردن کارهای ناتمام یا انباشته

●حفاظت گسترده از مجموعه با عملکردهایی چون مدیریت بحران و حوادث، نظارت محیطی و مراقبت­های  موردی از جمله صحافی و جایگزینی مواد در صورت لزوم

●فراهم کردن امنیت مجموعه چاپی و الکترونیکی

●حفظ امکانات و فضای فیزیکی مجموعه از طریق قفسه­بندی ، تعمیر و نگهداری آرشیو و علامت­گذاری قفسه­ها و بخش­ها

●ارائه گزارش گردش مواد و رزرو آنها

۴- ترویج استفاده از کتابخانه دانشکده و منابع اطلاعاتی مناسب از طریق :

●تماس مستقیم با اعضای هیات علمی و کاربران دیگر

●نمایش و یا معرفی منابع کتابخانه در سمینارها ، سخنرانی­ها و دیگر رویدادهای خاص

● تبلیغ منابع کتابخانه دانشکده در انتشارات دانشکده یا فرمت­های الکترونیکی ، مانند صفحه وب­پیج کتابخانه

●ارائه خدمات اطلاع­رسانی

●نمایش مجموعه از طریق برگزاری نمایشگاه تازه­ها و یا ویترین­های مختلف

۵- ایجاد حداکثر دسترسی به منابع توسط کاربران از طریق :

●پشتیبانی خدمات تحویل مدرک

●شرکت در طرح امانت بین کتابخانه­ای

●ارائه خدمات گزینشی اطلاعات

●الگو برداری از کتابخانه­های پیشرفته و استقبال از انواع خدمات جدید

●دستیابی به منابع دیگر کتابخانه­ها از راه دور از طریق شبکه جهانی وب

●تغییر شکل و دیجیتالی کردن بعضی از منابع

۶- فراهم کردن محیط مناسب برای مطالعه و پژوهش از طریق:

●توسعه فضاهای یادگیری مشارکتی، ایجاد آزمایشگاه­های آموزشی و فراهم آوردن محیط آرام مطالعه جهت کاربران

●حفظ ایمنی و امنیت کارکنان و مراجعه­کنندگان

●بهبود کیفیت تجهیزات کتابخانه

●چیدمان مناسب مجموعه به منظور استفاده بهینه از نور طبیعی و هوای مناسب

۷-حفظ کارکنان با مهارت­های لازم برای حمایت از اهداف کتابخانه دانشکده از طریق :

●استخدام کارکنان با مهارت­های مناسب

●توسعه استراتژی آموزش مداوم و تمایل به یادگیری در کارکنان به منظور حصول اطمینال در به روز آمدی مهارت­ها و دانش آنان

●نهادینه کردن ارزش کتابخانه در میان کتابداران

۸- کمک به توسعه و اشاعه دانش و علوم جدید از طریق :

●مشارکت معنادار در برنامه­های مرتبط دانشکده­ای ، دانشگاهی ، منطقه­ای ، ملی و بین­المللی

●شناسایی و شرکت در فعالیت­ها و برنامه­های مربوط